W siedzibie PEDEK Sokółka odbyła się dziś niezwykła lekcja historii, która na długo pozostanie w pamięci uczestników. Uczniowie Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Sokółce wzięli udział w wyjątkowych warsztatach edukacyjnych zatytułowanych „Śledztwo katyńskie”, przygotowanych przez Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej Instytutu Pamięci Narodowej w Białymstoku.
– Cieszę się, że młodzież z naszej sokólskiej „Sorbony” mogła dziś w tak angażujący sposób pogłębić swoją wiedzę o jednej z najtragiczniejszych i najbardziej bolesnych kart w historii Polski. To doskonały przykład, jak owocna może być współpraca między lokalnymi instytucjami kultury a IPN-em – powiedział Zbigniew Dębko, dyrektor Powiatowego Domu Kultury w Sokółce.
W kontekście zbliżającego się Narodowego Dnia Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej, obchodzonego 13 kwietnia, wydarzenie to nabrało szczególnego wymiaru. Dyrektor Dębko przypomniał również, że to właśnie w PDK-u regularnie odbywają się „Przystanki Historia”, comiesięczne spotkania historyczne, które gromadzą uczniów, nauczycieli i wszystkich miłośników dziejów Polski oraz regionu.
– Jako Instytut Pamięci Narodowej staramy się wzbudzać zainteresowanie historią wśród młodych ludzi. Chcemy, by zdobyta wiedza została z nimi na dłużej i by przekazywali ją dalej – mówiła Marzena Jasińska z białostockiego IPN-u, która prowadziła zajęcia.
„Śledztwo katyńskie” to nowoczesna forma warsztatów edukacyjnych, które angażują uczniów w rekonstrukcję historycznych wydarzeń poprzez analizę autentycznych materiałów źródłowych. Uczestnicy, niczym detektywi przeszłości, podejmowali próbę identyfikacji ofiar Zbrodni Katyńskiej na podstawie zdjęć artefaktów – osobistych przedmiotów odnalezionych w katyńskich dołach śmierci.
Wśród nich znalazły się m.in. naramienniki z oznaczeniami stopni wojskowych, medale, odznaki identyfikujące jednostki wojskowe, fragmenty listów, zapiski, a także przedmioty codziennego użytku. Każdy z nich – jak podkreśliła Marzena Jasińska – jest niemym świadkiem ludobójstwa, dokonanego przez Związek Sowiecki na polskich obywatelach w 1940 roku.
– Te warsztaty nie tylko przybliżają okoliczności samej zbrodni, ale również uczą szacunku do przeszłości, pokazując realia pracy historyka, który z drobnych śladów odtwarza ludzkie losy. To forma edukacji przez emocje i zaangażowanie – zaznaczyła prowadząca zajęcia.
Uczniowie z entuzjazmem przystąpili do pracy, starając się przypisać przedmioty konkretnym osobom zamordowanym przez NKWD. Warsztaty pokazały, jak potężnym narzędziem edukacyjnym może być historia opowiedziana przez pryzmat jednostkowych dramatów.
– Bardzo cieszy mnie to, że młodzież tak dobrze odnalazła się w tej formule. Nawet ci, którzy początkowo nie przejawiali większego zainteresowania tematem, w trakcie pracy zmieniali swoje podejście i coraz głębiej angażowali się w zadania – podsumowała Marzena Jasińska.
Program „Śledztwo katyńskie” kierowany jest do uczniów starszych klas szkół podstawowych oraz młodzieży szkół ponadpodstawowych. To doskonała propozycja dla nauczycieli i edukatorów, którzy chcą przybliżyć trudne tematy historii Polski w sposób interaktywny i przystępny, budując jednocześnie emocjonalne zaangażowanie uczniów w poznawanie przeszłości.
Krzysztof Promiński, fot. Jarosław Stasiulewicz
























