Detektywi historii – młodzież odkrywała tajemnice Zbrodni Katyńskiej.

W siedzibie PEDEK Sokółka odbyła się dziś niezwykła lekcja historii, która na długo pozostanie w pamięci uczestników. Uczniowie Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Sokółce wzięli udział w wyjątkowych warsztatach edukacyjnych zatytułowanych „Śledztwo katyńskie”, przygotowanych przez Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej Instytutu Pamięci Narodowej w Białymstoku.

– Cieszę się, że młodzież z naszej sokólskiej „Sorbony” mogła dziś w tak angażujący sposób pogłębić swoją wiedzę o jednej z najtragiczniejszych i najbardziej bolesnych kart w historii Polski. To doskonały przykład, jak owocna może być współpraca między lokalnymi instytucjami kultury a IPN-em – powiedział Zbigniew Dębko, dyrektor Powiatowego Domu Kultury w Sokółce.

W kontekście zbliżającego się Narodowego Dnia Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej, obchodzonego 13 kwietnia, wydarzenie to nabrało szczególnego wymiaru. Dyrektor Dębko przypomniał również, że to właśnie w PDK-u regularnie odbywają się „Przystanki Historia”, comiesięczne spotkania historyczne, które gromadzą uczniów, nauczycieli i wszystkich miłośników dziejów Polski oraz regionu.

Jako Instytut Pamięci Narodowej staramy się wzbudzać zainteresowanie historią wśród młodych ludzi. Chcemy, by zdobyta wiedza została z nimi na dłużej i by przekazywali ją dalej – mówiła Marzena Jasińska z białostockiego IPN-u, która prowadziła zajęcia.

„Śledztwo katyńskie” to nowoczesna forma warsztatów edukacyjnych, które angażują uczniów w rekonstrukcję historycznych wydarzeń poprzez analizę autentycznych materiałów źródłowych. Uczestnicy, niczym detektywi przeszłości, podejmowali próbę identyfikacji ofiar Zbrodni Katyńskiej na podstawie zdjęć artefaktów – osobistych przedmiotów odnalezionych w katyńskich dołach śmierci.

Wśród nich znalazły się m.in. naramienniki z oznaczeniami stopni wojskowych, medale, odznaki identyfikujące jednostki wojskowe, fragmenty listów, zapiski, a także przedmioty codziennego użytku. Każdy z nich – jak podkreśliła Marzena Jasińska – jest niemym świadkiem ludobójstwa, dokonanego przez Związek Sowiecki na polskich obywatelach w 1940 roku.

Te warsztaty nie tylko przybliżają okoliczności samej zbrodni, ale również uczą szacunku do przeszłości, pokazując realia pracy historyka, który z drobnych śladów odtwarza ludzkie losy. To forma edukacji przez emocje i zaangażowanie – zaznaczyła prowadząca zajęcia.

Uczniowie z entuzjazmem przystąpili do pracy, starając się przypisać przedmioty konkretnym osobom zamordowanym przez NKWD. Warsztaty pokazały, jak potężnym narzędziem edukacyjnym może być historia opowiedziana przez pryzmat jednostkowych dramatów.

Bardzo cieszy mnie to, że młodzież tak dobrze odnalazła się w tej formule. Nawet ci, którzy początkowo nie przejawiali większego zainteresowania tematem, w trakcie pracy zmieniali swoje podejście i coraz głębiej angażowali się w zadania – podsumowała Marzena Jasińska.

Program „Śledztwo katyńskie” kierowany jest do uczniów starszych klas szkół podstawowych oraz młodzieży szkół ponadpodstawowych. To doskonała propozycja dla nauczycieli i edukatorów, którzy chcą przybliżyć trudne tematy historii Polski w sposób interaktywny i przystępny, budując jednocześnie emocjonalne zaangażowanie uczniów w poznawanie przeszłości.

Krzysztof Promiński, fot. Jarosław Stasiulewicz

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *